Strona główna|Lotnisko|Nasz Patron|Usługi|Z Historii AZP

Z Historii AZP


Od Wyścigów Konnych do EPPT...


W roku 2013 minie 100 lat od pierwszego startu na naszym lotnisku! 


Pierwszy lot na terenie piotrkowskiego lotniska miał miejsce w roku 1913. Nieudany start dwupłatowym szybowcem wykonał Jan Strahler. Szybowiec został zbudowany w Piotrkowie Trybunalskim przez uczniów czwartej klasy gimnazjum na podstawie książki K.Króla pt. "Jak zbudować szybowiec". 

Uczniowie Piotrkowskiego Gimnazjum (Jan Górzyński, Wacław Konarzewski, Lucjan Koenig, Stefan Laskowski oraz Jan Strahler) rozpoczęli budowę w roku 1909. 

Pierwszym problemem było zebranie pieniędzy na materiały do budowy szybowca. Konstruktorzy zbierali środki przez ok. 3 lata. Trudno dostępny bambus był ściągany bezpośrednio z Japonii. 

W stosunku do planów przedstawionych w książce zabudowano stery kierunku i wysokości. Dorobiono także podwozie z kółkami. Budowę rozpoczęto w 1911 roku i trwała ona trzy lata. 

Loty rozpoczęto dopiero po uzyskaniu zezwolenia rozpatrywanego aż w odległym Petersburgu. Po trzech miesiącach oczekiwania mogli wreszcie wykonać loty pod nadzorem sześciu kozaków i dwóch policjantów na terenie wyścigów konnych w Piotrkowie.


szybowiec 1913

 

Pierwsza próba odbyła się na początku wakacji w 1913 roku. Szybowiec pilotowany przez J. Strahlera był ciągnięty przez czterech kozaków na koniach. Po przeleceniu kilkunastu metrów zwalił się na skrzydło uszkadzając płat i podwozie. Następnego dnia szybowiec był już naprawiony, lecz policja zabroniła dalszych lotów uzasadniając to ryzykiem utraty życia. Konstruktorzy szybowca zamierzali potajemnie przeprowadzać dalsze próby startując ze wzgórz, ale przeszkodził temu wybuch I WŚ. 

Szybowiec uczniów z Piotrkowa miał drewnianą konstrukcję w układzie dwupłata. Kadłub stanowiły pręty bambusowe usztywnione linkami stalowymi. Skrzydła drewniane z pokryciem płóciennym. Usterzenie poziome dwupłatowe, pionowe bez statecznika z pionowymi sterami. Całość usterzenia drewniana, kryta płótnem. Podwozie kołowe z płozą ogonową. Załogę szybowca stanowił 1 pilot. 

(Źródło: Andrzej GLASS "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiŁ, Warszawa 1977)
Opr. Tomasz S. styczeń 2012


Rok 1959. Początek obecnego charakteru lotniska


Lotnisko w Piotrkowie Trybunalskim powstało na dawnym terenie wyścigów konnych i jest efektem działalności Komitetu Budowy Lotniska usytuowanego we władzach APRL oraz władz Piotrkowa. Komitet rozbudowy lotniska w Piotrkowie Trybunalskim od roku 1950 prowadził pan Szlagowski, pracownik PKP. W roku 1958 w ramach ćwiczeń wojskowych lotnisko zostało zniwelowane i w roku 1959 oddane do użytku. Rok później odbyła się formalna rejestracja lotniska  jako filii Aeroklubu Łódzkiego. Po otrzymaniu statusu lotniska sportowego Aeroklubem Kierował kpt. pil. w stanie spoczynku Mieczysław Stonoga. Organizowane były obozy szybowcowe i spadochronowe. Szkolono miejscowa młodzież na szybowcach a później na samolotach. Z inicjatywy kierownictwa Aeroklubu Łódzkiego został wybudowany port lotniczy a dużo wcześniej wybudowano hangar. Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej gościł u siebie przez kilka lat ośrodek szkolenia szybowcowego i samolotowego PLL LOT. Obecnie świadczy on usługi na rzecz szkolenia i treningu lotniczego i spadochronowego.                                                                                                                                                  

(Źródło: Karol Gawora " Lotnicza Łódź " opr. 2008)                                                                               

Tomasz S. styczeń 2012

                                                  

Ostatni skok .Eugeniusza Szyklaya


Porucznik pilot Eugeniusz Szyklay, podczas służby w armii austro-węgierskiej ( I W.Ś. ) widział śmierć wielu kolegów lotników. Jako zapalony pilot postanowił po wojnie stać się europejskim prekursorem konstruowania spadochronów, które w tamtych czasach miały przede wszystkim zadanie ratownicze. Swoimi doświadczeniami dzielił się z kolegami i konstruktorami z Polski.

26. września 1925 r. Eugeniusz Szyklay postanowił wypróbować swój nowy spadochron własnej konstrukcji podczas pokazów lotniczych Piotrkowie (na terenie wyścigów konnych - dzisiejsze lotnisko EPPT). Miał za sobą 22 skoki ze spadochronem (12 z balonu, 10 z samolotu). Po efektownym pokazie akrobacji dwóch samolotów przyszła pora na główny punkt programu imprezy. Eugeniusz Szyklay , pozdrawiany owacją tłumnie zgromadzonych piotrkowian, wsiadł do samolotu...

Początkowo wydawało się, że wszystko odbywa się zgodnie z planem. Niestety spadochron otworzył się nieprawidłowo. Lotnik zginął na miejscu. Jego pogrzeb był wielką manifestacją miłośników lotnictwa i mieszkańców Piotrkowa.

Niestety na wiele lat zapomniano o zasłużonym lotniku. Jego grób niemal całkowicie uległ zniszczeniu. Opiekowała się nim kobieta, której mąż spoczywał obok. W końcu środowisko pilotów postanowiło odnaleźć miejsce pochówku E. Szyklaya i zadbać o jego grób. Dzięki prywatnym osobom, piotrkowskiemu muzeum i Seniorom Lotnictwa Polskiego udało się zebrać odpowiednią sumę i zbudować niewielki pomnik. W 80. rocznicę śmierci węgierskiego lotnika odbyła się duża uroczystość z udziałem lotników, dowódców Wojska Polskiego, lokalnych władz, a nawet 94-letniego naocznego świadka tragedii z 1925 r. Przyjęto, że opiekę nad grobem przejmie tomaszowski oddział Stowarzyszenia Seniorów i Weteranów Lotnictwa Polskiego.

Opr. Tomasz S. luty 2012

 

Ze starej piotrkowskiej prasy...

 

Hangar ogłoszenie

 

 



 


 

 

 

 

Pogoda
Czwartek
23 marca
Piotrków Tryb.
Prognoza nie została wczytana
sms alert e-mail
Facebook
Lotnicza Stacja Paliw