Szkolenia szybowcowe

Skoro to czytasz to znaczy, że masz pomysł aby zostać pilotem szybowcowym i musimy Ci powiedzieć, że ten pomysł jest naprawdę znakomity!


Latanie szybowcem jest chyba najpiękniejszą z form latania. Niezmącone warkotem silnika, niemal bezgłośne szybowanie w przestrzeni ma w sobie coś magicznego! Aż nie chce się lądować... Dlatego często latamy nawet kilka godzin!
 

Ale jak to się dzieje, że ten szybowiec potrafi utrzymać się w powietrzu tak długo nie mając silnika? Doskonałe pytanie!


Wszystko to dzięki wspaniałemu zjawisku konwekcji, czyli pionowemu ruchowi powietrza. Powstaje on nad nagrzanym przez słońce podłożem, albo przy napływie chłodnej, chwiejnej masy powietrza nad ciepłe podłoże. Dzięki temu mamy dwa rodzaje termiki, wypracowaną i naniesioną. Tyle teorii. Co to oznacza w praktyce? A no znaczy tyle, że jeśli podczas lotu szybowiec trafi na taki pionowy ruch powietrza (tzw."komin") to może go wykorzystać do wzoszenia się! Kominy te mają niedużą średnicę, dlatego aby skutecznie nabierać wysokości, należy krążyć w jego wnętrzu.

Jeśli kiedykolwiek widziałeś szybowiec na niebie, najpewniej latał on właśnie w kółko, teraz już wiesz dlaczego. Bardzo często takie kominy zakończone są uwielbianymi przez szybowników chmurami, czyli Cumulusami. To te białe, piękne chmurki w kształcie baranków i kalafiorków, często widoczne na niebie zwłaszcza wiosną i latem. Podstawa tych chmur to nawet ponad 2500m! Jeśli widzisz takie na niebie, bądź pewien że pod nimi są świetne noszenia. Ale uwaga, w przyrodzie musi być równowaga, więc skoro w jednym miejscu "nosi" 2-3m/s w górę, to niedaleko obok "dusi" z taką samą siłą. Istotą latania szybowcem jest jak najdłużej latać w noszeniach, a przez duszenia szybko przelatywać.

W piękne wiosenne i letnie dni warunki lotne są tak znakomite, że z powodzeniem możesz szybować ponad 5h, jeśli tylko nie będziesz miał dość! Okulary (jak na pilota przystało, najlepiej Ray Bany :-) ), nakrycie głowy, butelka z wodą i baton na pewno pomogą przetrwać. Na wsparcie kolegów z ziemi również możesz liczyć. Możesz tak latać wokół lotniska, lub zaplanować i oblecieć jakąś trasę, Ty decydujesz. 

Zatem kilka najważniejszych informacji o szkoleniu. Można zaczynać od 14 roku życia (do 18 roku życia potrzebna jest zgoda rodziców), wymagane są badania lotnicze 2 klasy, ale nie ma się czego bać, właściwie wszyscy je przechodzą bez kłopotu. Szkolenie teoretyczne to kilkadziesiąt godzin bardzo ciekawych wykładów między innymi z meteorologii, zasad lotu, budowy szybowca itp. Po nim czas na latanie, czyli szkolenie praktyczne. Szkolimy przede wszystkim za wyciągarką (55 lotów w cenie!!!), ale także za samolotem. Przy dobrze zgranej i dyspozycyjnej grupie, oraz sprzyjających warunkach pogodowych, szkolenie można ukończyć już w 2 tygodnie. Średnio trwa ono 3-4 tygodnie. A dlaczego warto szkolić się u nas?
 

  • podczas szkolenia czuwa nad Tobą kadra znakomitych instruktorów i mechaników,
  • szkolimy na przyjaznym i łatwym w pilotażu szybowcu Puchacz,
  • idealna do szkolenia, umiarkowana sytuacja ruchowa wokół lotniska,
  • świetna i przyjazna atmosfera, wsparcie kolegów z większym doświadczeniem,
  • przepyszne i tanie obiady w "Odlocie", sugerowane zwłaszcza po udanym locie :-)
 

 

Wiek:

Od 14 lat (zgoda rodziców do 18 lat).
 

Badania lekarskie:

Kandydaci na szkolenie szybowcowe powinni przejść badania w zakresie klasy 2. Lista ośrodków, gdzie można zrobić badania tutaj
 

Ośrodek Szkolenia Lotniczego:

AZP posiada certyfikat Ośrodka Szkolenia Lotniczego. Umożliwia to kontynuowanie szkolenia w naszym aeroklubie aż do uzyskania licencji pilota szybowcowego.


Kurs teoretyczny:

Szkolenie teoretyczne obejmuje zajęcia z następujących przedmiotów: łączność, człowiek możliwości ograniczenia, meteorologia, nawigacja, ogólna wiedza o szybowcu, ogólne bezpieczeństwo lotów, planowanie i wykonywanie lotów, prawo lotnicze i procedury kontroli ruchu lotniczego, procedury operacyjne i zasady lotu.
 

Szkolenie praktyczne:

Szkolenie w powietrzu realizujemy na szybowcach Puchacz. Całość szkolenia uczeń pilot wieńczy egzaminem teoretycznym i praktycznym przed PLKE (Państwowa Lotnicza Komisja Egzaminacyjna).
 

Skontaktuj się z nami.
Zadzwoń, napisz, wyślij SMS-a lub e'maila.


Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej

tel. 48 44 647 74 73 - Biuro
e-mail: aeroklub@azp.com.pl 

Sekcja Szybowcowa

Szymon Sadowski
tel. 48 601 166 700